آیا کشیدن دندان در ارتودنسی نیاز است؟

آیا کشیدن دندان در ارتودنسی نیاز است؟

samira ghabeli ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
کشیدن دندان در ارتودنسی
()

آیا کشیدن دندان در ارتودنسی نیاز است؟ آیا برای برطرف شدن شلوغی دندان های من لازم است که بعضی از آنها از دهان من خارج شوند؟ آیا با کشیدن دندان زیبایی چهره من کم نمی شود؟ این چنین پرسش ها را اغلب مراجعین انجام ارتودنسی دندان با نگرانی از ارتودنتیست خود می پرسند.

اگر شما به دلیل شلوغی دندان به درمان ارتودنسی رو آورده اید یا دندانی که در جای نامناسب رشد کرده است دارید حذف دندان نه تنها به زیبایی چهره شما آسیب نمی زند بلکه چهره شما را زیباتر هم می کند. ارتودنتیست شما پس از بررسی همه جانبه در اندازه فک، اندازه دندان ها و موقعیت لب ها تجویز خارج کردن دندان ها را از دهان می دهد و به خوبی می داند که این تصمیم غیر قابل برگشت است.

متخصص ارتودنسی شما ابتدا به دقت تصاویر و عکس های رادیوگرافی را بررسی می کند، سپس موقعیت دندان های جلو را پس از خارج کردن دندان از دهان در مواقعی که ازدحام خیلی شدید است می سنجد، پس از بررسی همه موارد دندان یا دندان های اضافی را از دهان شما خارج می کند. شایان ذکر است که در اکثر مواقع دندان خارج شده شما از دندان های جلویی نیست.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

اولویت اول کشیدن دندان در ارتودنسی کدام دندان ها هستند؟

  • دندان هایی که دچار پوسیدگی شده اند، دندان هایی که از قبل پر شده یا روکش شده اند در اولویت اول کشیدن دندان در ارتودنسی برای باز کردن فضا بین دندان های شلوغ می باشند. اولویت بعدی با دندان هایی است که در انتهای قوس دهان قرار دارند یعنی دندان های شماره ۴ یا ۵.
  • نکته بسیار مهمی که باید پزشک به آن توجه کند این است که حفظ قرینگی در فک رعایت شود؛ یعنی اگر قرار باشد دندانی از فک بالا سمت راست کشیده شود می بایست همان دندان در فک بالا سمت چپ نیز به منظور حفظ قرینگی کشیده شود.
درمان همپوشانی شدید دندان‌های قدامی در بیماران بزرگسال که نیاز به کشیدن دندان هم دارند، جز سخت ترین درمان‌های ارتودنسی محسوب می شوند.

کدام دندان ها نباید در ارتودنسی دندان کشیده شوند؟

  • متخصص ارتودنسی باید سعی کند تا حد امکان به دندان های جلویی دست نزند و از دندان های عقبی شماره ۴ و ۵ برای کشیدن انتخاب کند.
  • یک متخصص ارتودنسی متبحر دندان های سالم را نمی کشد مگر اینکه ازدحام شدید باشد و دندان خرابی وجود نداشته باشد که در این صورت هم از دندان های عقبی برای کشیدن انتخاب می کند.

فاکتورهای موثر در کشیدن دندان به منظور ارتودنسی

فاکتورهای زیادی برای کشیدن یا نکشیدن دندان در ارتودنسی باید در نظر گرفته شود؛ که از جمله فاکتورهای موثر در کشیدن دندان به منظور ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • یک ارتودنتیست ممکن است فضای ناکافی، به هم فشردگی و ازدحام دندان ها و جا نگرفتن دندان ها را در قوس دندانی را از جمله دلایل خود برای کشیدن دندان برای ارتودنسی عنوان کند.
  • در برخی از موارد متخصصین ارتودنسی با بیمارانی مواجه می شوند که راضی به کشیدن و خارج کردن دندان از دهانشان نیستند، در این صورت دندان های آنها را تا آنجا که ممکن باشد  به سمتی هدایت می کنند که صاف تر قرار بگیرند. در این حالت گفته می شود که ارتودنسی بدون کشیدن دندان انجام گرفته است.
  • قرار گرفتن همه دندان ها در فضای تنگ فک ممکن است باعث برگشت ارتودنسی به حالت اولیه شود.

کشیدن دندان عقل برای درمان ارتودنسی

در برخی ازموارد دیده شده است که دندان های عقل باعث فشار به دندان های مجاور خود شده و آنها را کج و به هم فشرده می کنند. دندان های عقل ممکن است نهفته باقی بمانند یا خود منحرف شده  و کج در بیایند و بر روی دندان های دیگر اثر نامطلوبی بگذارند. از این رو یک متخصص ارتودنسی ممکن است تشخیص دهد که دندان عقل شما را ابتدا باید از دهانتان خارج کند.

در واقع متخصص ارتودنسی با اتکا به تجربه و مطالعات بالینی دیگر بیماران دریافته است که دندان عقل ممکن است پس از تکمیل کار درمان ارتودنسی باعث ایجاد اختلال و بهم ریختگی و به دنبال آن برگشت دندان ها به حالت قبل (ریلاپس) شود. به همین دلیل ارتودنتیست شما دندان عقل را قبل و یا بعد از درمان ارتودنسی از دهانتان خارج می کند. البته تصمیم گیری درمورد خارج کردن دندان عقل از دهان هر بیمار مختص به خود بیمار است و در همه بیماران عمومیت ندارد.

بیشتر بخوانید: جراحی دندان عقل

کشیدن دندان در ارتودنسی ثابت

چنانچه متقاضی درمان ارتودنسی ثابت دندان هستید؛ وضعیت کشیدن یا نکشیدن دندان ها قبل از شروع درمان توسط ارتودنتیست مشخص می شود. چنانچه دندان های بسیار شلوغی دارید و یا اینکه دندان اضافی دارید به احتمال زیاد نیاز به کشیدن دندان قبل از ارتودنسی ثابت داشته باشید. در این صورت اصولا فک شما فضای کافی برای چیدمان مرتب دندان ها را ندارد؛ به همین دلیل ارتودنتیست تشخیص می دهد که یک یا چند دندان شما برای گرفتن نتیجه بهتر از درمان ارتودنسی کشیده شوند. پس از کشیدن دندان ها بریس های ثابت بر روی دندان شما نصب می شوند و درمان ارتودنسی ثابت شما آغاز می شود.

مراجعه کننده بزرگسال عزیزمون که دارای مشکل تنگی فک بالا همراه با open bite بودند، از تکنیک MARPE جهت افزایش عرض قوس فک بالا (بدون جراحی) و همچنین از mini screw جهت اصلاح open bite، شلوغی دندان‌ها و بستن فضای دندان هفت پایین استفاده شد و درمان ایشون بدون کشیدن دندان انجام گردید. (درمان ارتودنسی نیاز ایشون به ایمپلنت دندان هفت پایین را هم برطرف نمود)

کشیدن دندان در ارتودنسی کودکان

معمولا در صورتی که ارتودنسی دندان کودکان در سنین پایین انجام شود نیازی به کشیدن دندان برای شروع درمان نیست؛ چرا که درمان شلوغی دندان ها در کودکان را می توان با عریض کردن سقف دهان یا کام انجام داد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.