۵ راه برای کاهش درد ارتودنسی دندان

درد ارتودنسی دندان
۱۲ مهر ۱۳۹۹ دانستنی های ارتودنسی
متخصص ارتودنسی در کرج

تصمیم گیری برای داشتن یک درمان ارتودنسی یک تصمیم چالش برانگیز است زیرا حتی اگر نتیجه نهایی درمان یک لبخند زیبا و سالم باشد (که هست) اما برخی از افراد میتوانند با بریس و سایر دستگاه های ارتودنسی کمی احساس درد و ناراحتی تجربه کنند. این درد اغلب زمانی تجربه می شود که متخصص اقدام به سفت کردن سیم ارتودنسی می کند یا به عبارتی کار تنظیم ارتودنسی را برای شما انجام میدهد. این مقاله را بخوانید تا با ۵ راه و روش کاهش درد ارتودنسی دندان آشنا شوید.

۱. برای تسکین درد در بریس ها از یک یخ کمک بگیرید

به طور کلی متخصصان ارتودنسی سیم ارتودنسی را هر چند هفته یکبار تنظیم می کنند. طی این جلسات متخصص فشار و نیرویی که از طرف دستکاه های ارتودنسی (مخصوصا سیم قوس دار) به دندان وارد شود تغییر پیدا میکند. اینکار درد کمی درد دارد و ممکن است باعث ناراحتی لحظه ای یا چند روزه شما شود.

علاوه بر این بریس های فلزی ارتودنسی ثابت به خودی خود می توانند در برخی افراد باعث تحریک باقت های نرم داخل دهان مانند زبان و لثه شوند. همه این ها موجبات ناراحتی برخی از بیماران را به همراه دارد و یک راه حل تسکین و کاهش درد ارتودنسی دندان استفاده از کمپرس آب سرد یا یخ است. استفاده از کمپرس سرد راهی موثر برای مقابله با درد و التهاب است. اگر کمپرس یخ ندارید، یک کیسه سبزیجات منجمد جایگزین خوبی برای اینکار است.

سرمای ملایم به طور طبیعی راه حل خوبی برای تسکین درد و ورم است بنابراین اگر با درد ارتودنسی مواجه شدید برای سرکوب آن از کمپرس یخ استفاده کنید.

۲. مسکن مصرف کنید

گزینه دیگر برای کاهش درد ارتودنسی دندان مصرف داروهای مسکن بدون نسخه است. شما میتوانید برای کمک به رفع هرگونه ناراحتی احتمالی در طی قرار ملاقات با متخصص، حداقل یک ساعت قبل از ویزیت، داروهای تسکین دهنده درد مانند ایبوپروفن مصرف کنید. به این ترتیب در حین و بعد از قرار ملاقات ناراحتی کمتری خواهید داشت.

اگر تصمیم دارید که داروی مسکن و ضد درد را بدون نسخه مصرف کنید، حتماً مشخصات دارو را پیش از مصرف بخوانید و بعد آن را بخورید. دقت کنید که بیشتر از چیزی که داخل دستورالعمل های دارو نوشته شده است را مصرف نکنید. اگر بعد از گذشت چند روز هنوز احساس درد یا ناراحتی دارید، سریعاً با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.

۳. از موم ارتودنسی استفاده کنید

بعد از هر جلسه تنظیم برییس ها از ارتودنتیست خود بخواهید که به براکت ها موم ارتودنسی بزند. اینکار برای محافظت از لثه ها، زبان و گونه ها بسیار مفید است و میزان درد ناشی از تحریک را کاهش میدهد.

به طور کلی این موم هنگام تحریک گونه ها، لثه ها یا لب های توسط دستگاه های ثابت ارتودنسی مفید است. علاوه بر این، این موم مخصوص، از دهان شما در مقابل براکت ها محافظت می کند. موم را در مناطقی استفاده کنید که به صورت مکرر دچار تحریک یا زخم میشوند.

۴. برای تسکین درد ارتودنسی آب نمک غرغره کنید

آب نمک میتواند خاصیت پاک کنندگی برای داخل دهان داشته باشد. پس از هر بار احساس درد ارتودنسی دندان کمی آب ولرم را داخل یک لیوان ریخته و مقداری نمک به آن اضافه کنید. آب نمک را دخل دهان ریخته و به مدت ۶۰ ثانیه در تمام بخش های داخل دهان بچرخانید و غرغره کنید. آب نمک را در بخش هایی که بیشتر احساس درد میکنید بیشتر بچرخانید. با اینکار علاوه بر تسکین درد، احساس مزه تلخی دهان بعد از نصب دستگاه ها نیز از بین می رود.

۵- بیحس کننده های موضعی داخل دهان و دندان

کرم ها و ژل های متنوعی وجود دارد که بطور خاص برای تسکین درد ارتودنسی و ناراحتی داخل دهان ساخته شده اند. اگر در مناطق خاصی از دهان خود احساس درد دارید، از بی حسی موضعی مانند Orabase یا Orajel استفاده کنید. می توانید از انگشت خود یا یک پنبه کوچک برای اینکار استفاده کنید تا مستقیماً در مناطقی که ناراحتی یا درد حس می کنید آن ها را اعمال کنید. فقط قبل از استفاده حتما دستورالعمل های مربوط به بیحس کننده را مطالعه کنید و دقیقا همان دوزی را استفاده کنید که در دستورالعمل درج شده.

قصد انجام ارتودنسی دارید؟

اگر هنوز ارتودنسی انجام نداده اید و صرفا در حال تحقیق و پرس و جو درباره ارتودنسی و مسائل مربوط به آن هستید می توانید برای یک ارزیابی رایگان به کلینیک تخصصی dorr مراجعه کنید. ما در تهران و کرج مطب داریم و تمام روش های ارتودنسی دندان را به شما ارائه می دهیم. برای دریافت نوبت آنلاین می توانید روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

نظر بدهید

لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

سوال از دکتر

سوال از دکتر
لطفا هنگام ارسال سوال جدید به این نکات توجه فرمایید.

  • برای دریافت مشاوره دقیق تر بهتر است حضوری مراجعه کنید. شما میتوانید با دریافت نوبت آنلاین سوالات خود را مستقیما از دکتر بپرسید
  • لطفا از صحت اطلاعات تماس خود اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت امکان ارسال پاسخ وجود نخواهد داشت.
  • لطفا دقت فرمایید که آدرس ایمیل www ندارد
  • لطفا تنها سوالات مرتبط را مطرح نمایید.

Maximum file size: 2.1MB