الاستیک ارتودنسی چیست و انواع آن کدامند؟

کش ارتودنسی چیست کش ارتودنسی چیست الاستیک ارتودنسی
۲۳ شهریور ۱۳۹۹ دانستنی های ارتودنسی
متخصص ارتودنسی در کرج

الاستیک ارتودنسی به عنوان بخشی از دستگاه های ارتودنسی برای درمان و اصلاح موقعیت کج و نامرتبی دندان ها ضروری است. این الاستیک ها نقش مهمی در صاف کردن دندان ها و اطمینان از حرکت صحیح آنها دارند. اغلب اوقات، عدم استفاده از آنها می تواند باعث تاخیر در روند ارتودنسی دندان و یا حتی جلوگیری از صاف شدن دندان ها شود. در این مقاله به طور کامل با الاستیک ارتودنسی آشنا خواهید شد.

الاستیک ارتودنسی چیست؟

به طور خلاصه، الاستیک ارتودنسی نوارهای لاستیکی گرد و ریزی است که در درمان ارتودنسی ثابت دو نقش اصلی بر عهده دارد.

کش ارتودنسی چیست الاستیک ارتودنسی

کاربرد اول

 نقش اول کش الاستیک ارتودنسی این است که سیم قوس دار ارتودنسی را در جای خود نگه دارید. متخصص این کش های ریز را دو براکت ها نصب میکند و انتظار دارد که بیمار بتواند به خوبی از آن ها مراقبت کند. بعد از اینکه آن ها کار خود را انجام دادند توسط متخصص برداشته میشوند. به این الاستیک ها لیگاشور نیز گفته میشود این لیگاشورها دور هر براکت هایی که در ارتودنسی ثابت بکار رفته پیچیده میشوند. بنابراین الاستیک ارتودنسی در کاربرد اصلی اش یک لیگاشور است که به دور براکت پیچیده میشود.

کاربرد دوم

در نقش و کاربرد دوم، الاستیک ها نقشی فراتر از اتصال به براکت ها دارند. آن ها به براکت ها بین دو فک متصل میشوند. اندازه این الاستیک ها بزرگتر است و میتوانند در اصلاح روابط ناهماهنگ بین فکی مشارکت داشته باشند. به این نوع الاستیک ارتودنسی، کش بینی قوسی یا اینتر-آرچ گفته میشود.

کش الاستیک ارتودنسی چگونه به درمان ارتودنسی کمک میکند؟

همانطور که دیدیم دست کم دو نوع الاستیک ارتودنسی وجود دارد که هر کدام کاربرد مختلفی دارند. بنابراین بسته به اینکه شما برای چه هدفی و کجا از آن ها استفاده میکنید کارکرد و نحوه اثر آن ها متفاوت است. به طور کلی، آنها یا به یک براکت، یا بین دو براکت متصل میشوند.

  • در حالتی که به دو براکت از فک بالا و پایین (دندان هایی پیش و آسیاب) متصل میشوند کارشان این است که فک را تحریک به جابجایی کنند و به مرور زمان تراز بین دندان های بالا و پایین بهبود یابد.
  • در حالتی که تنها دور یک براکت پیچیده میشوند صرفا به خاطر این است که نوعی رنگ به دستگاه ها بدهند بنابراین به آن ها ارتودنسی رنگی گفته میشود.
  • در حالتی که بین براکت ها در یک قوس قرار میگیرند برای بستن فاصله بین دندان ها و نزدیک کردن آن ها به یکدیگر است.

انواع مختلف کش الاستیک ارتودنسی

متخصصان ارتودنسی الاستیک ها را کلاس بندی میکنند و برای هر هدفی الاستیک هایی با نام کلاس ۲، ۳ و مثلث قدامی بکارمیبرند. ۳ کلاس الایتک عبارت است از:

کش ارتودنسی چیست الاستیک ارتودنسی
  • الاستیک کلاس دوم: اگر از بریس برای اصلاح اوربایت استفاده شود ، الاستیک های کلاس II برای شما در نظر گرفته میشوند. این الاستیک دندانهای فوقانی را به سمت عقب و دندانهای پایین را به جلو حرکت می دهند.
  • الاستیک های کلاس سوم: این نوع الاستیک برای درمان آندربایت استفاده میشوند. آن ها با حرکت دادن دندانهای فوقانی شما به سمت جلو و دندانهای تحتانی به سمت عقب به درمان آندربایت کمک میکنند.
  • الاستیک های مثلث قدامی: از این الاستیک ها به طور معمول برای درمان اپن-بایت کمک گرفته میشود. الاستیک یا کش ارتودنسی به صورت مثلثی بین قلاب براکت دندان نیش بالا با دو دندان پیش فک پایین یک مثلث میسازد.

چند نکته برای کسانی که از الاستیک استفاده می کنند

در این بخش با چند نکته در خصوص استفاده از کش ارتودنسی آشنا خواهید شد. این چند مورد در واقع مهمترین دستورالعمل های استفاده از کش ارتودنسی هستند:

  • الاستیک ها باید تا زمانی که متخصص آن ها را برمی دارد به براکت های شما متصل باشد بنابراین سرخود آن ها را باز و بسته نکنید.
  • این کش ها کوچک هستند و در یک بسته بندی پلاستیکی کوچک قرار دارند بنابراین باید برای جلوگیری از گم شدن آن ها را در یک مکان شناخته شده و امن نگاه دارید.
  • نوارهای الاستیک را روزانه تعویض کنید زیرا اغلب در طول روز دچار پارگی و پارگی می شوند.

اهمیت الاستیک های ارتودنسی

در پایان، استفاده مدام و منظم از کش الاستیکی در طول درمان ارتودنسی بسیار مهم است. از آنجا که مدت زمان ارتودنسی به استفاده درست از این الاستیک ها بستگی دارد بنابراین حتما تمامی دستورالعمل های ذکر شده در این مقاله را مو به مو دنبال کنید.

کجا دندانهایم را ارتودنسی کنم؟

اگر در تهران یا کرج هستید و نیازمند درمان ارتودنسی هستید خوشحال می شویم که به کلینیک تخصصی دکتر خضری متخصص ارتودنسی در کرج و تهران مراجعه کنید. ما ضمن انجام درمان، به شما تمامی اطلاعات لازم جهت سپری کردن یک دوره عالی و بدون عیب و نقص ارتودنسی را ارائه خواهیم داد. هم اکنون می توانید برای دریافت نوبت آنلاین روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

نظر بدهید

لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

سوال از دکتر

سوال از دکتر
لطفا هنگام ارسال سوال جدید به این نکات توجه فرمایید.

  • برای دریافت مشاوره دقیق تر بهتر است حضوری مراجعه کنید. شما میتوانید با دریافت نوبت آنلاین سوالات خود را مستقیما از دکتر بپرسید
  • لطفا از صحت اطلاعات تماس خود اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت امکان ارسال پاسخ وجود نخواهد داشت.
  • لطفا دقت فرمایید که آدرس ایمیل www ندارد
  • لطفا تنها سوالات مرتبط را مطرح نمایید.

Maximum file size: 2.1MB