آشنایی با انواع اینویزیلاین (۵ نوع اینویزیلاین )

انواع اینوزیلاین
۱۰ شهریور ۱۳۹۹ دانستنی های ارتودنسی
متخصص ارتودنسی در کرج

اوربایت، کراس بیت، ازدحام بیش از حد دندان ها، فاصله و دندانهای کج برخی از مشکلات رایج ارتودنسی دندان هستند که بیشتر افراد با آنها روبرو هستند. خوشبختانه امروزه درمان های مختلف ارتودنسی در صنعت دندانپزشکی برای رفع این نوع مسائل وجود دارد. یکی از این درمان ها و راه حل های درمان، اینویزیلاین یا (Invisalign) است. کلینیک DORR (کلینیک دندانپزشکی و ارتودنسی در کرج و تهران) در این مقاله درباره انواع اینویزیلاین اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهد داد.

اینویزیلاین چیست؟

پلاک های شفاف اینویزیلاین در واقع جزء ارتودنسی نامرئی به شمار میروند. اینویزیلاین ها در اصل یک جایگزین مدرن و امروزی برای بریس های فلزی معمولی هستند. برای ساخت این دستگاه های نامرئی از نرم افزار رایانه ای خاصی استفاده می کنند تا وضعیت دندان های شخص را شبیه سازی کرده و بر اساس نوع و شدت مشکل شخص، تعدادی اینویزیلاین و پلاک شفاف ارتودنسی ساخته شود. این روش ارتودنسی از مواد ترموپلاستیکی و عملاً نامرئی ساخته شده است.

آشنایی با انواع اینویزیلاین در ارتودنسی

شاید در وهله اول زمانی که نام اینویزیلاین ها را میشنوید فکر کنید که تنها پلاک های شفاف معمولی هستند که همه مشکلات ارتودنسی را درمان میکنند. اما این تصور درست نیست. انواع مختلفی از این پلاک های شفاف وجود دارد که هر کدام برای برطرف کردن  برخی از مشکلات ارتودنسی کاربرد دارند. ما دست کم ۵ نوع اینویزیلاین سراغ داریم که در ادامه به معرفی آن ها میپردازیم.

۱- اینویزیلاین اکسپرس برای موارد خفیف

نمونه اکسپرس اینویزیلاین ها (Invisalign Express) در مقایسه با سایر روشهای درمانی ارتودنسی، مدت زمان درمان کمتری را ارائه می دهد. این پلاک شفاف یک انتخاب مناسب برای افرادی است که دارای فاصله بین دندانی خفیف یا ازدحام جزئی هستند.

این نوع پلاک های شفاف همچنین برای افرادی که نیاز به انجام اقدامات ترمیمی مانند روکش دندان یا اتصال کامپوزیت و لمینت دندان دارند اما نیاز به صاف شدن جزئی دندان نیز دارند، گزینه مناسبی است.

انواع اینویزیلاین
Top and bottom of transparent dental orthodontics

هزینه اینوزیلاین اکسپرس (فقط برای دندانهای بالا) نسبتا کم است و امکان این نیز وجود دارد که تنها برای یک فک ارتودنسی کنید. اما چنین چیزی به کسی توصیه نمیشود زیرا بهتر است فک بالا و پایین به همراه دندانهایشان با هم اصلاح شوند و تحت ارتودنسی قرار بگیرند.

۲- اینویزیلاین آی-هفت برای موارد جزئی

اینوزیلاین آی-هفت یا (Invisalign i7) یکی دیگر از اعضای خانواده Invisalign است که ناهنجاری های جزئی مانند وجود فاصله بین دندان ها یا فاصله های جزئی بین دندانی را برطرف میکند. این مورد بیشتر جهت زیبایی، آن هم در مدت زمان کم کاربرد دارد.

این پلاک شفاف اغلب برای صاف کردن و اصلاح مشکلات دندان های جلو استفاده میشود هرچند که میتواند دندان های طرفی و خلفی را نیز با آن ها تا حدودی صاف کرد. اما بیشتر روی دندان های جلو سرمایه گذاری میکند. مدت زمان ارتودنسی با این پلاک شفاف معمولا ۳ ماه کاهش میدهد.

۳- اینویزلاین لایت برای موارد متوسط

اینویزیلاین لایت (Invisalign Lite) برای درمان مال اکلوژن کلاس ۱ در نظر گرفته میشود. این پلاک شفاف بیشتر در کیس هایی بکار گرفته میشود که در آن فرد بایت طبیعی دارد اما دندان های فوقانی او کمی جلوتر از دندان های تحتانی هستند. به عبارتی اوربایت خفیف را میتوان با اینویزیلاین لایت درمان کرد. مشابه دو مورد بالا با کمک این پلاک ارتودنسی میتوان ازدحام جزئی و وجود فاصله کم بین دندان ها را برطرف کرد.

این نوع Invisalign حداکثر از ۱۴ پلاک لایت شفاف و متحرک (ارتودنسی متحرک) استفاده می کند و یک گزینه کم هزینه تر با دوره درمان کوتاه تر نسبت به سایر روش ها ارائه می دهد. برای اصلاح مسائل جزئی ارتودنسی با این روش، کل درمان معمولاً شش تا نه ماه طول می کشد.

انواع اینویزیلاین

اینویزیلاین کامل برای موارد شدید

اگر از مشکلات شدید و پیچیده ارتودنسی مانند آندربایت و اوربایت شدید رنج می برید، استفاده از اینویزیلاین کامل یا (Invisalign Full) گزینه خوبی برای اصلاح مشکل شما است. این نوع Invisalign یکی از درمان های تجربی است که توسط متخصصان دندانپزشکی انجام داده می شود.

پلاک کامل ارتودنسی برای اینکه بتواند مشکل شما را برطرف کند نیاز است که در تعداد بالا به صورت سه بعدی تولید شود. تعداد آن ها نیز بستگی به برنامه درمانی شما و پیچیدگی یا شدت وضعیت شما دارد. این روش ممکن است تا ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد تا مشکل دندان های شما را اصلاح کند.

اینویزیلاین مخصوص نوجوان

این نوع اینویزیلاین برای نوجوانان با مشکلات ارتودنسی متوسط ​​طراحی شده است. این روش ارتودنسی به راحتی به نیازهای ارتودنسی کودکان و نوجوانان پاسخ میدهد. پلاک های شفاف مخصوص نوحوانان باید هر دو هفته یکبار تعویض شود و پلاک جدید جای پلاک قدیمی را بگیرید. زیرا پلاک قدیمی تنها تا دو هفته کاربرد دارد و بعد از آن نمیتواند دندان را صاف کند. بیمار با این روش باید هر روز اینویزیلاین استفاده کند. البته در مواقعی مانند غذا خوردن، ورزش کردن، نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن میتوان آن ها را درآورد. درمان با این روش تقریباً یک سال طول می کشد. با این حال طول دوره درمان با نیازهای هر بیمار متفاوت است.

نکات پایانی درباره انواع اینوزیلاین ارتودنسی

تشخیص این که آیا شما یک مشکل ارتودنسی جزئی یا یک مورد پیچیده دارید بر عهده متخصص ارتودنسی دندان است. بنابراین شما نمیتوانید بدون مراجعه به متخصص حدس بزنید که کدامیک از انواع اینویزیلاین برای شما مناسب است. چنانچه مایلید با کمک ارتودنسی نامرئی اینویزیلاین دندان های خود را صاف و یکدست کنید میتوانید به مطب دندانپزشکی دررکلینیک مراجعه کنید تا توسط دکتر کامیار خضری ارزیابی شده و یک دوره درمان خوب داشته باشید برای دریافت نوبت آنلاین کلیک کنید.

نظر بدهید

لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

سوال از دکتر

سوال از دکتر
لطفا هنگام ارسال سوال جدید به این نکات توجه فرمایید.

  • برای دریافت مشاوره دقیق تر بهتر است حضوری مراجعه کنید. شما میتوانید با دریافت نوبت آنلاین سوالات خود را مستقیما از دکتر بپرسید
  • لطفا از صحت اطلاعات تماس خود اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت امکان ارسال پاسخ وجود نخواهد داشت.
  • لطفا دقت فرمایید که آدرس ایمیل www ندارد
  • لطفا تنها سوالات مرتبط را مطرح نمایید.

Maximum file size: 2.1MB