مراقبت از لمینت دندان: اصول نگهداری و مراقبت از لمینت‌ها

مراقبت از لمینت دندان ها
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ مقالات
متخصص ارتودنسی در کرج

طبق گفته متخصصان دندانپزشکی زیبایی و ترمیم، در صورت مراقبت از لمینت دندان ها، آن ها می توانند بین ۷ تا ۱۵ سال دوام داشته باشند و همچنان یکی از مهمترین اجزای لبخند شما باشند. به همین دلیل، بسیار مهم است که شما به طور منظم عادت های توصیه شده در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را حفظ کنید تا بتوانید به طور درست به مراقبت از لمینت دندان بپردازید.

ما نیز همچنین توصیه می کنیم حداقل هر ۶ ماه یکبار به نزد متخصص زیبایی دندان خود مراجعه کرده تا با ارزیابی های به موقع و مشاهده لمینت دندان شما، از سلامتی دهان و دندان و همچنین سلامتی لمینت اطمنیان حاصل شود. در ادامه با مهمترین راه کارهای مراقبت از دندان لمینت شده که هر شخصی که لمینت دارد باید آن ها را رعایت کند، آشنا خواهید شد.

مراقبت از لمینت دندان : نحوه مراقبت از دندان لمینت شده چگونه است؟

مراقبت از دندان ها

یادگیری چگونگی مراقبت از دندان لمینت شده مهمترین عامل در حفظ و ماندگاری لمینت های دندان در آینده است. به نظر میرسد که بهترین راه برای حفظ دندانها و لثه و در کنار آن ها لمینت و سایر روکش های دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است.  با رسیدگی منظم و به موقع به دهان و دندان، از تشکیل پلاک دندان و همچنین لکه دار شدن یا ترک خوردن لمینت ها جلوگیری خواهید کرد. به طور خلاصه برای اینکه بتوانید به طور موثر از این روکش ها تا سالیان سال مراقبت کنید موارد زیر را دنبال کنید:

  • روزانه دو بار مسواک بزنید (هر بار به مدت ۲ دقیقه)
  • روزانه یکبار نخ دندان بزنید.
  • روزانه یک بار از دهانشویه یا محصولات حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • مصرف شیرینی ها را محدود کنید.
  • با کمک دندان ها چیزهای سفت و سخت را گاز نزنید
  • هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک و متخصص زیبایی خودتان مراجعه کنید

اهیمت مسواک زدن را فراموش نکنید (مهمترین نکته در مراقبت از لمینت دندان)

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، شما باید دو بار در روز دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. فلوراید به طور طبیعی خاصیت حفظ سلامتی و پاک کنندگی دارد و مدت ها است که برای دارا بودن مزایای سلامتی دهان و دندان شناخته شده است. در کشور آمریکا بسیاری از شهرداری ها برای کمک به کاهش پوسیدگی دندان و پیگیری از ایجاد حفره اقدام به تهیه آب آشامیدنی حاوی فلوراید میکنند که خود نشان از اهمیت این ماده دارد.

برای مراقبت از لمینت دندان لازم است که هر بار حتماً به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. دو دقیقه در عین اینکه مدت زمان اندکی است اما فرصت کافی برای تمیز کردن دندان ها مخصوصا آن هایی که لمینت دارند را برای شما فراهم میکند. برای این منظور اصلا عجله نکنید و به آرامی تمام سطوح دندان و لمینت را با دقت تمیز کنید تا به پلاک دندان اجازه پیشروی و تلنبار شدن ندهید.

در کنار مسواک نخ دندان استفاده کنید

استفاده از نخ دندان

پلاک ها به لطف باکتری های مضر داخل دهان شما به هر جایی سرک میکشند و تمایل دارند در جایی که مسواک نمیتواند نفوذ کند نیز پیش بروند. متاسفانه با کمک مسواک نمیتوان این پلاک ها که در لابلای دندان ها به دام افتاه اند را از بین برد. بنابراین چاره کار نخ دندان کشیدن است. نخ دندان برای جاهایی که مسواک قدرت مانور ندارد بسیار موثر است و ذرات ریز مواد غذایی و پلاک ها را به راحتی از میان بر میدارد. استفاده از نح دندان مخصوصا در خصوص مراقبت از لمینت دندان بسیار توصیه شده است. نخ دندان میتواند به شما در کمک به پیشبرد مراقبت های بعد از لمینت دندان کمک زیادی کند.

از شوینده های دهانی حاوی فلوراید استفاده کنید

استفاده از دهانشویه

اگر لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت دارید، توصیه می کنیم از یک مایع شستشودهنده دهان که حاوی فلوراید باشد برای تقویت مینای دندان باقی مانده خود و همچنین حفظ سفیدی و شفافیت و به طور کلی مراقبت از لمینت دندان استفاده کنید. استفاده از این شستشودهنده ها به از بین بردن بقایای هرگونه پلاک یا ذرات غذایی که می تواند پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همچنان داخل دهان و دندان باقی بماند، کمک می کند. برای خرید یا تهیه این دهانشویه ها حتما از متخصص زیبایی دندان خودتان کمک بگیرید زیرا آن ها شمار زیادی از محصولات سلامت دهان و دندان را میشناسند.

مصرف شیرینجات با لمینت را کاهش دهید

شیرینی ها و مواد غذایی حاوی شکر یا قند بهترین منبع تغذیه باکتریها دهان و عامل شکل گیری پلاک روی دندان هستند. مصرف بیش از اندازه شیرینی ها میتواند باعث پوسیدگی دندان ها شود از همین رو همه دندانپزشکان بر این باورند که باید در مصرف این خوراکی ها تجدید نظر شود. در خصوص مراقبت از دندان لمینت شده نیز همواره توصیه ما این است که اگر نمیتوانید مصرف قند و شکر و مواد شامل آن ها را قطع کنید دست کم آن را مدیریت کرده و کاهش دهید.

برای مراقبت از لمینت دندان قبل از خرید مواد غذایی حتما برچسب های روی آن ها را در فروشگاه های مواد غذایی بررسی کرده و مواد خوراکی بخرید که قند و شکر کمتری دارند. کاهش مصرف این خوراکی ها میتواند به شما برای پیشبرد دستورالعمل های مراقبت های بعد از لمینت دندان کمک زیادی میکند. مخصوصا اینکه با کاهش مصرف شیرینیجات به کاهش رنگ پذیری یا تغییر رنگ لمینت ها کمک زیادی میشود.

یخ و سایر چیزهای سخت را نجویید

برای مراقبت از لمینت

اگرچه لمینت دندان از دوام بالایی برخوردار هستند، اما این به معنای عدم ترک برداشتن و شکستگی آن ها نیست. اگر فشار زیادی به ونیر دندان مانند لمینت وارد شود احتمال شکستن آن ها بالا است. برای مثال هنگام جویدن یخ با توجه به اینکه فشار به دندان وارد میشود، لمینت هم میتواند تحت این فشار آسیب دیده، ترک برداشته، شل شده یا بشکند. برای مراقبت از لمینت دندان به طور مشابه ما توصیه می کنیم که از جویدن هسته ذرت بو داده، آب نبات های سخت یا سایر غذاهایی که نیازند جویدن زیادی هستند خودداری کنید.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

توصیه می کنیم برای محافظت از سلامت دهان و دندان هر ۶ ماه یکبار به منظور تمیز کردن دندان (شامل بلیچینگ) و معاینه دهانی به نزد متخصص زیبایی دندان خودتان مراجعه کنید. (مانند کاری که مراجعان دررکلینیک انجام میدهند) در حین تمیز کردن دندانها، یکی از متخصصان زیبایی دندان قادر خواهند بود پلاک و تارتار را به آرامی از بین برده و مانع آسیب به لمینت ها شوند. بنابراین در کنار روش های ذکر شده در بالا حتما از کمک و مراجعه حضوری به کلینیک دندانپزشکی خودتان دریغ نکنید.

چنانچه اگر سوالی دارید زیر همین پست آن را مطرح کنید و اگر قصد دریافت نوبت آنلاین دارید روی لینک مشخص شده کلیک کنید و باقی مراحل را به ما بسپارید.

نظر بدهید

لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

تعداد 2

ناشناس :
آیا انجام درمان لمینت سرامیکی برای دندان ها مضر است و مستلزم تراش زیادی است، اما در روش لمینت کامپوزیتی نیازی به تراش ندارد؟  
پاسخ :
جواب این سوال بسیار مفصل است. اگر بخواهیم با دیدگاه تخصصی و ریز بینانه به سوال نگاه کنیم باید گفت که این یک شایعه در بین عموم است که صحت علمی ندارد. در واقع هریک از این روش ها در صورت به کارگیری بر روی بیماران ممکن است نیاز به عدم تراش- یا تراش بسیار کم و یا کمی بیشتر( بسته به موقعیت ویژه ی دندان ها و وضعیت دندانی منحصر به فرد هر بیمار) داشته باشد که تصمیم در مورد استفاده از کدام ماده (کامپوزیت یا سرامیک در بازسازی لبخند) کاملاً وابسته به دانش و مهارت و دیگاه تخصصی پزشک مورد اطمینان شما دارد.   درصورت انتخاب صحیح طرح درمان برای هر بیمار وانجام پروسه های درمانی به صورت دقیق و صحیح و همچنین استفاده از مواد مناسب کار در هر دو نوع کار (سرامیک یا کامپوزیت) می تواند نتایج بسیار عالی از نظر زیبایی و همزمان حفظ سلامت بافت ها و احترام به طبیعت به دنبال داشته باشد.

ناشناس :
فرق میان لمینت و ایمپلنت چی هست و اینکه هزینه برای هر دندان در لمینت یا ایمپلنت چطور محاسبه میشود?
پاسخ :
لمينت پوسته ی نازک سراميكي هست كه بر روي سطح دندانهاي قدامی سالم تنهابراي افزايش زيبايی چسبانده ميشود، اما ايمپلنت در واقع كاشت دندان مصنوعي به جای يک دندان كشيده شده هست، در مورد قيمت درطرح درمانى كه به شكل تخصصى ارائه مي شود، نكات و ريزه كاری هاى زيادى دخيل هستند كه موارد مختلف رو كاملاً از هم متفاوت مى كند به همين دليل اعلان هزينه لمینت دندان بعد از معاينه ى حضورى و بررسى شرايط دندان ها انجام می شود.

سوال از دکتر

سوال از دکتر
لطفا هنگام ارسال سوال جدید به این نکات توجه فرمایید.

  • برای دریافت مشاوره دقیق تر بهتر است حضوری مراجعه کنید. شما میتوانید با دریافت نوبت آنلاین سوالات خود را مستقیما از دکتر بپرسید
  • لطفا از صحت اطلاعات تماس خود اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت امکان ارسال پاسخ وجود نخواهد داشت.
  • لطفا دقت فرمایید که آدرس ایمیل www ندارد
  • لطفا تنها سوالات مرتبط را مطرح نمایید.

Maximum file size: 2.1MB