ویژگی های مسواک مناسب

مسواک مناسب
۹ مهر ۱۳۹۸ مقالات
متخصص ارتودنسی در کرج

ویژگی های مسواک مناسب کدام است؟ شاید هیچ کس نتواند اهمیت بهداشت دهان و دندان را برای رسیدن به سلامتی انکار کند. رعایت بهداشت دندان ها نه تنها در سلامت دهان، بلکه در سلامت کل بدن تاثیر دارد.

بیماری لثه یا پریودنتیت یکی از شایع ترین و خطرناک ترین بیماری های دهان بوده که منشا اصلی آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. پریودنتیت می تواند منجر به بیماری های قلبی و دیابت شود.

همه ما از دوران کودکی فکر می کردیم که بهترین راه برای داشتن دندان ها و لثه هایی سالم، مسواک زدن است. اما آیا هر مسواکی می تواند سلامت دهان و دندان هایمان را تامین کند؟

از آنجایی که هر انسان به طور متوسط ۱۰۰۰ ساعت از عمر خود را صرف مسواک زدن می کند، پیدا کردن مسواکی راحت با ویژگی های مناسب بسیار مهم است.

در اواخر دهه ی ۱۹۳۰، زمانی که اولین مسواک ها با مو های نایلونی ساخته شدند، مصرف کنندگان گزینه های زیادی برای انتخاب مسواک پیش رو نداشتند. اما امروزه اوضاع کاملا فرق کرده است. اکثر فروشگاه هایی که محصولات بهداشتی می فروشند، انواع مسواک ها اعم از دستی یا برقی را در قفسه های خود دارند.

اما کدام یک از این مسواک ها مناسب است؟ در ادامه به بررسی ویژگی های یک مسواک مناسب می پردازیم.

مسواک مناسب

زبری یا نرمی

تقریبا همه ی دندانپزشکان و متخصصان دندان معتقدند که مسواک های نرم بهتر از مسواک های زبر هستند. موهای زبر مسواک ممکن است به لثه ها آسیب زده و موجب خونریزی آنها شوند. مسواک هایی که از درجه متوسط زبری برخوردارند، می توانند گزینه مناسبی باشند. البته بهتر است قبل از تصمیم گیری با دندانپزشک خود مشورت کنید.

اندازه

اندازه مسواک باید طوری باشد که بتواند یک دندان را در آن واحد پوشش دهد. اندازه سر مسواک باید راحت در دهان چرخیده و به همه دندان ها دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال اندازه مسواک کودک برای دهان بزرگسالان مناسب نیست و برعکس.

استاندارد

روی اغلب مسواک ها نشانه ی استاندارد یا ADA (سازمان دندانپزشکی آمریکا) وجود دارد. این مسواک ها از نظر ایمنی و تاثیرگذاری آزمایش شده و مورد تایید قرار گرفته اند. مسواک هایی که این نشانه ها را ندارند، از کیفیت خوبی برخوردار نخواهند بود.

قیمت

در واقع می توان گفت کیفیت مسواک با قیمت آن رابطه مستقیم دارد. سر مسواک های ارزان قیمت طوری طراحی شده اند که قابلیت دسترسی و تمیز کردن تمام دندان ها را ندارند. مسواک های ارزان زودتر فرسوده شده و نیاز به تعویض مکرر خواهند داشت.

مسواک مناسب

آیا مسواک های برقی بهتر از مسواک های دستی است؟

مسواک های دستی با دست انسان حرکت داده می شوند. اما مسواک های برقی دارای موتوری هستند که موهای مسواک را برای شما به حرکت در می آورد. اما باید در این بین خود تصمیم بگیرید که مسواک برقی برایتان بهتر است یا مسواک دستی.

مهمترین مزیت مسواک های برقی، بهتر تمیز کردن دندان هاست. همچنین در صورتی که از بیمار هایی نظیر آرتروز رنج می برید و قادر به حرکت دادن صحیح مسواک های دستی نیستید، مسواک های برقی گزینه مناسبی برایتان به شمار می روند.

البته قیمت مسواک های برقی ممکن است بالا باشد و سَری آنها نیز باید هر ۳ تا ۴ ماه یکبار تعویض شوند. اگر توان مالی خرید مسواک های برقی را ندارید و مسواک زدن با مسواک دستی نیز برایتان دشوار نیست، بهتر است یک مسواک دستی با ویژگی های مذکور، انتخاب کنید.

یکی دیگر از معایب مسواک های برقی، فراموش کردن نحوه صحیح مسواک زدن است. از آنجایی  که موثرترین و استاندارد ترین روش مسواک زدن با یک مسواک دستی میسر می شود، افرادی که زیاد از مسواک های برقی استفاده کنند قادر به صحیح مسواک زدن نخواهند بود. مسواک های دستی با ضربات عمودی دندان ها و لثه ها را تمیز کرده و از این جهت بهتر از مسواک های برقی عمل می کنند.

مسواک مناسب کودکان

اندازه مسواک مناسب کودکان باید کوچک باشد تا در دهان آنها جا شود. دسته ی مسواک کودکان معمولا ضخیم تر از مسواک های عادی است تا کودکان راحت تر آن را گرفته و کنترل بهتری روی آن داشته باشند.

نظر بدهید

لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

سوال از دکتر

سوال از دکتر
لطفا هنگام ارسال سوال جدید به این نکات توجه فرمایید.

  • برای دریافت مشاوره دقیق تر بهتر است حضوری مراجعه کنید. شما میتوانید با دریافت نوبت آنلاین سوالات خود را مستقیما از دکتر بپرسید
  • لطفا از صحت اطلاعات تماس خود اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت امکان ارسال پاسخ وجود نخواهد داشت.
  • لطفا دقت فرمایید که آدرس ایمیل www ندارد
  • لطفا تنها سوالات مرتبط را مطرح نمایید.

Maximum file size: 2.1MB