ویژگی های خمیر دندان مناسب

۴ مهر ۱۳۹۸ مقالات
متخصص ارتودنسی در کرج

مسواک کردن دندان ها حداقل دوبار در روز برای سلامت دهان و دندان بسیار اهمیت دارد. برای آنکه از این مسواک زدن نهایت بهره را ببریم، باید از بهترین خمیر دندان دنیا استفاده کنیم. بیشتر خمیر دندان ها به منظور حل مشکل خاصی مانند کاهش حساسیت، بازسازی مینا برای سفید کردن دندان ها و خوشبو کردن دهان ساخته شده اند. به همین دلیل بهتر است پس از تشخیص نیاز و مشکل خود، بهترین و مناسب ترین خمیر دندان را انتخاب کنید. یک خمیر دندان خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

حاوی فلوراید

فلوراید نوعی ماده ی معدنی طبیعی است که از مینای دندان محافظت کرده و با پوسیدگی دندان مقابله می کند.

کارشناسان با وارد کردن فلوراید در خمیر دندان ها و آب آشامیدنی، شاهد کاهش چشمگیر پوسیدگی های دندان در چند دهه اخیر بوده اند. مطالعات فراوانی نشان دادند که فلوراید درمانی امن و موثر برای دندان ها محسوب می شود.

امروزه سازمان دندانپزشکی آمریکا (ADA) و بیشتر دندانپزشکان وجود فلوراید را در خمیر دندان ها ضروری می دانند.

خمیر دندان مناسب

مهر تاییدADA

برخی از خمیر دندان ها دارای نشان یا تاییدیه ADA هستند. نشان ADA به معنای آن است که این محصولات ویژگی های ضروری یک خمیر دندان استاندارد را دارند که شامل:

  • حاوی فلوراید
  • حاوی عناصر فعال برای بهبود بهداشت دهان
  • فاقد عوامل طعم دهنده ای مانند شکر، که منجر به پوسیدگی دندان می شود
  • دارای شواهد علمی برای حمایت از تاثیر و ایمنی محصول

البته شرکت در تحقیقات ADA اختیاری بوده و نمی توان گفت همه خمیر دندان های خوب دارای این نشان هستند. ولی اکثر خمیر دندان های مناسب این نشان را حمل می کنند.

مخصوص مشکلات دندان

افرادی که دارای مشکلات خاص دهان و دندانی هستند، بهتر است خمیر دندان خود را بر اساس آن انتخاب کنند. به عنوان مثال برخی ممکن است دارای دندان های حساس بوده و نیاز به خمیر دندان های مخصوص حساسیت دندان داشته باشند.

خمیر دندان مخصوص دندان های حساس دارای موادی همچون پتاسیم نیترات است که موجب مسدود کردن بخش هایی از دندان و در نهایت توقف سیگنال دندان درد و درمان سردی و گرمی دندان می شود.

خمیر دندان مناسب

آیا خمیر دندان های سفید کننده برای من مناسب است؟

بسیاری از افراد برای رسیدن به دندان های سفیدتر، به دنبال خمیر دندان های سفید کننده هستند. در واقع کار این خمیر دندان ها سفید کردن رنگ اصلی دندان ها نیست، بلکه از بین بردن لکه های سیاه است.

افراط در استفاده از خمیرهای سفید کننده دندان می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. مواد موجود در این خمیر دندان ها با ساییدن و برداشتن لایه بسیار نازکی از مینای دندان موجب سفید شدن آن می شوند.

از آنجایی که بدنمان قادر به ساخت دوباره مینای دندان نیست، بهتر است از افراط در هر ماده ای که به مرور زمان مینا را نازک یا ضعیف کند، بپرهیزیم.

علاوه بر این، بهترین خمیر دندان جرم گیر نیز برای حساسیت دندان مفید نیست، زیرا مواد موجود در آن موجب درد دندانهای حساس می شود.

در صورتی که دندان های لمینت یا ونیرکامپوزیت شده دارید، از خمیر دندان های سفید کننده استفاده نکنید. زیرا این خمیر دندان ها موجب سایش سطح رویی ونیر ها شده و به مرور زمان ظاهری متخلل به ونیر هایتان می دهند.

نظر بدهید

لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

سوال از دکتر

سوال از دکتر
لطفا هنگام ارسال سوال جدید به این نکات توجه فرمایید.

  • برای دریافت مشاوره دقیق تر بهتر است حضوری مراجعه کنید. شما میتوانید با دریافت نوبت آنلاین سوالات خود را مستقیما از دکتر بپرسید
  • لطفا از صحت اطلاعات تماس خود اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت امکان ارسال پاسخ وجود نخواهد داشت.
  • لطفا دقت فرمایید که آدرس ایمیل www ندارد
  • لطفا تنها سوالات مرتبط را مطرح نمایید.

Maximum file size: 2.1MB