پستانک ارتودنسی چیست؟ +مزایا و معایب

پستانک ارتودنسی چیست؟ +مزایا و معایب

samira ghabeli ۱ دی ۱۴۰۲
پستانک ارتودنسی چیست؟
()

استخوان های نوزادان بسیار انعطاف پذیر است که فک و دهان آنها نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین والدین با ابزارها و روش های مختلفی می تواند در نحوه شکل گیری استخوان ها و جلوگیری از ایجاد اختلال در آنها نقش داشته باشند. برای مثال در صورت استفاده از پستانک ارتودنسی تا حد زیادی می توان از به هم ریختگی دندان ها و مشکلات فک کودکان در آینده جلوگیری کرد. در ادامه این نوشتار از وب سایت دکتر خضری متخصص ارتودنسی همراه باشید تا شما را با اینکه پستانک ارتودنسی چیست و چه مزایا و معایبی دارد آشنا کنیم.

پستانک ارتودنسی چیست؟

این نوع پستانک برای پیشگیری از کج شدن دندان ها، مشکلات بایت و دیگر مشکلات ارتودنسی طراحی شده و بهترین نوع پستانک برای نوزاد محسوب می شود. شکل پستانک ارتودنسی در بالا گرد و در قسمت پایین صاف می باشد. این پستانک مخصوص حفاظت از شکل کام و فک طراحی شده و دقیقا شکل نوک سینه مادر را دارند و طی مکیدن نوزاد، فشار را از لثه ها و دندان های در حال رشد برمی دارد.

مطالعات و همچنین تجربیات بهترین متخصص ارتودنسی در زعفرانیه (دکتر خضری) به این نکته اشاره دارد که پستانک های ارتودنسی در مقایسه با  پستانک های نوک گرد قدیمی، کمتر موجب مشکلاتی نظیر اُپن بایت و اُوربایت می شوند. حتی اگر پستانک فرزندتان، پستانک ارتودنسی باشد، بهترین اقدام علیه آسیب های دهان و دندانی محدود کردن زمان استفاده از آن، و گرفتن پستانک پس از یک تا دو سال می باشد.

ویژگی های پستانک ارتودنسی چیست؟

  • پستانک های ارتودنسی دارای منافذ هوا هستند تا هوا به راحتی از آنها عبور کند.
  • این نوع از پستانک ها انعطاف پذیری بالایی دارند و به راحتی با شکل فک و دهان نوزاد تطابق پیدا می کنند.
  • جنس پستانک های ارتودنسی اصولا از سیلیکون می باشد و بو و مزه خاصی ندارد.

فواید استفاده از پستانک ارتودنسی چیست؟

  • مطالعات نشان داده اند که استفاده از این نوع پستانک می تواند خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهد.
  • این نوع پستانک می تواند موجب تسکین نوزادانی شود که به ریفلاکس یا کولیک مبتلا هستند.
  • نوزادان نارسی که از این نوع پستانک استفاده می کنند ممکن است وزن بیشتری اضافه کنند و زودتر از بیمارستان مرخص شوند.
  • استفاده از پستانک ارتودنسی می تواند موجب آرام شدن فرزندتان در موقعیت های پر تنش و دردناک شود.
  • اکثر نوزادان، حتی در مواقعی که گرسنه نیستند، نیاز دارند تا چیزی را بمکند. پستانک ارتودنسی می تواند لذت یک مکیدن غیر غذایی را به نوزاد بدهد.
  • پستانک ها در طول پرواز های هوایی بسیار مفید هستند. مکیدن می تواند فشار دردناکی که در گوش میانی احساس می کنند، را تسکین دهد.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

مضرات استفاده از پستانک ارتودنسی چیست؟

  • دادن زودهنگام پستانک به نوزاد می تواند در توانایی وی برای گرفتن سینه یا شیرخوردن تاثیر بگذارد. این می تواند منجر به مشکلات سینه از قبیل دردناکی نوک سینه ها، با ولع خوردن نوزاد، انسداد مجرای شیر و آماس غدد پستان شود.
  • دادن زودهنگام پستانک می تواند در تامین شیر پستان مادر اختلال ایجاد کند. هر چه قدر نوزاد بیشتر شیر بخورد، بدن مادر را بیشتر به تولید شیر وا می دارد. اگر نوزاد به جای شیر خوردن، مدام در حال مکیدن پستانک باشد، بر میزان تولید شیر در بدن مادر تاثیر منفی خواهد داشت. همچنین ممکن است موجب مشکلات افزایش وزنی در فرزندتان شود.
  • برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده از پستانک می تواند احتمال ابتلا به عفونت گوش را افزایش دهد.
  • پستانک ارتودنسی می تواند موجب شود تا کودک زودتر از شیر مادر گرفته شود.
  • مکیدن پستانک می تواند موجب خسته کردن نوزادان خواب آلود و سخت شدن شیر دهی شود.
  • نوزادان کم سن تری که از پستانک استفاده می کنند؛ بیشتر مستعد گریه هنگام افتادن آن می باشند و مادر باید مدام آن را سرجایش برگرداند. نوزادانی که از پستانک استفاده نمی کنند اغلب راه های دیگری برای آرام کردن خود می یابند. راه هایی نظیر مکیدن دست، مشت و انگشتان خود.
  • استفاده بیش از حد از پستانک مانع از شیر خوردن کافی نوزاد در ساعات شیردهی روز می شود. این مشکل موجب می شود تا نوزاد در شب گرسنه تر شده و بیشتر بیدار شود.
  • استفاده طولانی مدت از پستانک می تواند دندان های کودک را دچار مشکل کند و در آینده نیاز به ارتودنسی کودک داشته باشد.
  • کودکان ممکن است به پستانک خود بسیار وابسته شوند و ترک آن در موعد مقرر برایشان بسیار سخت باشد.

مدیریت استفاده از پستانک ارتودنسی

اگر خواستید برای اولین بار پستانک را به نوزادتان دهید باید موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

  • بگذارید نوزادتان در این باره تصمیم بگیرد: اگر فرزندتان سریعا پستانک را قبول کرد که هیچ، در غیر این صورت می توانید زمان دیگری امتحان کنید. اما اگر به هیچ وجه پستانک را نگرفت، مجبورش نکنید و به خواسته او احترام بگذارید.
  • پستانک را در بین ساعات شیردهی و زمانی که نوزاد گرسنه نیست به او بدهید.
  • از پستانک ارتودنسی برای به تاخیر انداختن زمان شیردهی یا جایگزینی برای توجه به وی استفاده نکنید. در برخی موارد، کودکتان باید برای شیر خوردن یا آرام شدن صبر کند (مثلا زمانی که در نزدیکی خانه و با فاصله چند دقیقه تا رسیدن هستید) در اینگونه موارد استفاده از پستانک بهترین گزینه است. در غیر اینصورت به هیچ عنوان پستانک را جایگزین شیردهی نکنید.
  • سعی کنید زمان های خواب کودک به وی پستانک دهید ( البته در صورت افتادن پستانک از دهان وی، آن را سر جایش بر نگردانید). هنگامی که کودکتان بهانه گیری می کند، سعی کنید ابتدا با روش های دیگر مانند قلقلک دادن، آواز خوندن و تکان دادن وی را آرام کنید و پستانک را در آخرین مرحله به او بدهید.

سن گرفتن پستانک از کودک

در برخی موارد؛ کودکان به نوبه خود تصمیم می گیرند که دیگر از پستانک استفاده نکرده و آن را کنار گذارند. در این صورت شما مادر بسیار خوش شانسی هستید. در غیر این صورت، زمانی خواهد رسید که مجبورید با آغاز فرآیند از شیر گرفتن، پستانک را نیز از وی بگیرید. شاید برای بسیاری سوال باشد که چگونه پستانک را از نوزاد بگیریم؟

اما روش های هر مادر به علت شناخت کودک خود متفاوت است.  بهتر است این کار را در تولد دو سالگی کودک و به عنوان جشن بای- بای پستانک برای وی برگزار کنید. ممکن است کودکتان ابتدا چند روزی گریه می کند اما سپس راه دیگری برای تسکین خود پیدا خواهد کرد.

سوالات متداول

پستانک ارتودنسی یا معمولی، کدام بهتر است؟

پستانک های ارتودنسی، زیرا پستانک های معمولی طراحی ساده ای دارند که امکان تغییر شکل دهان و فک کودک در آینده را افزایش می دهند، اما پستانک های ارتودنسی به دلیل طراحی خاصی که دارند از مشکلات فک و دندان در آینده جلوگیری می کنند.

فرق پستانک ارتودنسی با معمولی چیست؟

پستانک های معمولی به دلیل طراحی ساده ای که دارند ممکن است باعث تغییر شکل دهان و فک شوند و در آینده باعث بروز مشکلاتی همچون کجی دندان ها و … شود. اما پستانک ارتودنسی با طراحی متناسب با دهان و فک نوزاد تا حد زیادی از بروز مشکلات دهان و دندان در آینده جلوگیری می کند.

بهترین سن برای استفاده از پستانک ارتودنسی چه سنی است؟

بهترین زمان برای استفاده نوزاد از پستانک ارتودنسی بین ۶ ماهگی تا ۱ سالگی است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.