اقدامات قبل از ارتودنسی شامل چه مواردی است؟

اقدامات قبل از ارتودنسی شامل چه مواردی است؟

admin ۷ مرداد ۱۴۰۲
اقدامات قبل از ارتودنسی
()

بریس های ارتودنسی متشکل از براکت ها و سیم هایی است که برای اصلاح نامرتبی و شلوغی دندان ها و مشکلات بایت استفاده می شوند. بیشتر افرادی که از مشکلات ارتودنسی رنج می برند، در دوران نوجوانی از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند. با این حال بزرگسلان نیز می توانند از این بریس ها بهره ببرند. هدف انجام ارتودنسی، صاف و همتراز کردن دندان ها و استخوان های فک به منظور بهبود ظاهری لبخند می باشد. اما آیا درباره اقدامات قبل از ارتودنسی چیزی می دانید؟ اگر جوابتان به این سوال خیر است؛ با ما در ادامه همراه باشید.

اقدامات قبل از ارتودنسی

۱. انجام درمان های دندانپزشکی پیش نیاز

یکی از اقدامات قبل از ارتودنسی انجام برخی از درمان های زیر است:

  • مراجعه به دندانپزشک برای چکاپ دندان ها: این اقدام نه تنها فرآیند نصب بریس ها را تسریع می کند بلکه این فرصت را برای دندانپزشک فراهم می کند تا هر گونه خرابی و پوسیدگی را به وسیله پر کردگی اصلاح کند.
  • پیدا کردن متخصصی ماهر و گرفتن وقت مشاوره: دندانپرشکان معمولا متخصص ارتودنسی خوبی به بیماران معرفی می کنند. همچنین می توانید پس از دیدن نمونه کار های مختلف در اینترنت، متخصصی ماهر و مشهور پیدا کنید.
  • کشیدن دندان عقل (در صورت لزوم): در برخی موارد فک فضای کافی برای رشد دندان عقل را دارد و نیازی به کشیدن آن وجود ندارد. با این حال اگر دندان ها کج شده یا تحت فشار باشند، دندان عقل باید قبل از شروع ارتودنسی کشیده شود. کشیدن یا جراحی دندان عقل از آن جهت ضروری است که می تواند در درمان ارتودنسی خلل ایجاد کند و نتیجه نهایی را تغییر دهد. متخصص ارتودنسی قبل از شروع هر کاری، بیمار را معاینه می کند و بهترین درمان را به وی پیشنهاد می کند.

۲. آمادگی احساسی

درمان ارتودنسی یک تعهد مهم از سوی بیمار است و نیازمند تغییراتی در سبک زندگی است. بریس های ارتودنسی همچنین می توانند بر ظاهر فرد اثر گذارند. اگر قبل از شروع ارتودنسی استرس داشتید سعی کنید به مزایای ارتودنسی که شامل موارد زیر است فکر کنید:

  • صاف کردن دندان ها
  • بهبود بهداشت دهان و دندان
  • افزایش اعتماد به نفس
  • لبخندی زیبا و طبیعی
  • اصلاح مشکلات بایت

۳- انتخاب نوع ارتودنسی

یکی از اقدامات قبل از ارتودنسی این است که درباره انواع ارتودنسی و گزینه هایی که برایتان مناسب ترند، تحقیق کنید. به طور معمول بریس های ارتودنسی به کمک سیم ها و کش های ارتودنسی دندان ها را صاف و مرتب می کنند و به دو نوع اصلی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم می شوند. متخصص ارتودنسی بر اساس نوع نیاز بیمار، بهترین نوع ارتودنسی را برای وی انتخاب می کند.

انواع بریس های ارتودنسی

روز نصب بریس های ارتودنسی

در روز نصب بریس های ارتودنسی، ممکن است بیمار کمی استرس داشته باشد اما اندیشیدن به نتیجه نهایی می تواند این اضطراب را کاهش دهد. اگر در طول نصب بریس ها دردی حس کردید می توانید دندانپزشکتان را در جریان بگذارید. روز نصب بریس ها می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

 تمیز کردن دندان ها

برای چسباندن بهتر بریس ها به دندان، متخصص ارتودنسی لازم است سطح دهان را خالی از هرگونه جرم و پلاک کند. بنابراین در صورتی که تمایل به پاکسازی حرفه ای دندان ها توسط ارتودنتیست خود ندارید، می توانید پس از خوردن آخرین وعده غذایی قبل از ارتودنسی، دندان ها را به طور کامل تمیز کنید.

گرفتن آخرین عکس سلفی

هنگامی که اعتماد به نفس کافی برای لبخند زدن نداریم، مجبور به خندیدن با لب های بسته می شویم. اما سعی کنید قبل از شروع ارتودنسی حتما یک عکس با نشان دادن دندان هایتان داشته باشید زیرا پس از اتمام ارتودنسی از دیدن این حجم از تغییر لذت خواهید برد.

یک روز پس از شروع ارتودنسی

پس از نصب بریس های ارتودنسی، لازم است در برنامه زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید تا از پیشرفت درمانی خود مطمئن شوید. در این بخش به اقداماتی که پس از ارتودنسی باید انجام دهید، می پردازیم.

  • مصرف مسکن: ممکن است تا زمان عادت کردن به بریس ها (حدود یک هفته) برای آرام کردن دردتان نیاز به مصرف مسکن داشته باشید. می توانید در این دوران برای تسکین درد از قرص پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • غذاهای نرم بخورید: خوردن غذاهای نرم نه تنها به بریس ها آسیبی نمی زند بلکه دندان ها را از اصابت با هر چیز چسبنده و سخت دور نگه می دارد. موز، سوپ و پاستا می توانند گزینه های مناسبی برای تغذیه دوران ارتودنسی باشند.
  • مسواک زدن پس از هر وعده غذایی: تمیز نگه داشتن بریس ها می تواند دشوار باشد اما در صورتی که پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید دیگر نیاز به صرف زمان های طولانی برای نظافت بریس ها نخواهید داشت. به همین دلیل همیشه مسواک خود را همراه داشته باشید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.