بریج دندان چیست و چرا استفاده می شود؟

بریج دندان
۷ آذر ۱۳۹۷ ترمیم و زیبایی مقالات
متخصص ارتودنسی در کرج

در صورتیکه فرد یکی از دندان هایش را به دلایلی از دست داده باشد و جای خالی آن در دهان خودنمایی کند، می توان به کمک بریج این جای خالی را بست یا پر کرد. در واقع بریج دندان یک دندان جعلی و مصنوعی است که توسط دندان های طرفین در جای خود نگه داشته می شود و به آن پونتیک می گویند. با اینکه بریج ها می توانند مانند پرکردگی ها از مواد مختلفی مانند طلا تهیه شوند، اما معمولا آنها را از پرسلین می سازند تا به رنگ دندان های طبیعی باشد.

چه کسانی کاندید خوبی برای بریج دندان هستند؟

بریج ها می توانند تا زمانی که دندان های اطراف قدرت نگه داشتن آنها را داشته باشند، در دهان بمانند. در صورتی که دندان های اطراف این جای خالی، ضعیف، شکسته و یا به هر طریقی قادر به نگه داشتن بریج نباشند، می توان از گزینه های دیگری نظیر ایمپلنت برای پرکردن جای خالی استفاده کرد.

روند بریج کردن دندان

طی جلسه اول، دندان های طرفین آماده می شوند. مرحله آماده کردن این دندان ها شامل تراش دادن جزئی برای ایجاد فضای لازم جهت سوار شدن روکش روی آنها می باشد. سپس مدلی از دندان گرفته می شود که بر اساس آن، آزمایشگاه روکش ها، پونتیک و بریج را می سازد. متخصص ترمیم و زیبایی دندان نوعی بریج موقت می سازد تا بیمار بتواند طی مدت ساخته شدن بریج اصلی برای محافظت از دندان های اطراف و بافت های لثه از آن استفاده کند.

طی جلسه دوم، بریج موقت برداشته می شود و بریج پرسلینی یا فلزی جدید، روی دندان تنظیم می شود و در صورت بزرگ یا کوچک بودن اصلاح می شود. برای اطمینان از فیکس بودن چهارچوب آن و بایت باید چندین بار دیگر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. البته این موضوع در هر فرد متفاوت است. در صورتی که بریج استفاده شده از نوع ثابت باشد، دندانپزشک ممکن است به صورت موقت آن را در جایش چسب بزند تا از چفت شدن آن اطمینان حاصل کند.

انواع بریج

در ادامه به توضیح انواع بریج  می پردازیم:

سنتی

نوع سنتی شامل یک دندان مصنوعی یا نمادین است که توسط روکش های دندان های مجاور در جای خود نگه داشته شده است. در این نوع، دندان های مجاور از طریق چسب به دندان مصنوعی متصل هستند. بریج های سنتی محبوب ترین نوع هستند و می توانند در مواردی استفاده شوند که دندان های طرفین سالم بوده و جای خالی دندان از دست رفته در میان آنها خودنمایی می کند.

کانتی لور

با وجودی که بریجهای کانتی لور شبیه به نوع سنتی هستند، اما در این نوع، دندان مصنوعی یا پونتیک تنها به یکی از دندان های طرفین چسب زده می شود. از آنجایی که در این نوع بریج، دندان مصنوعی توسط یک روکش دندان نگه داشته می شود، داشتن تنها یک دندان طبیعی سالم در طرفینِ جای خالی کفایت می کند.

مریلند

مانند نوع سنتی، نوع مریلند نیز به دو دندان طبیعی در طرفین متصل می شوند. با این تفاوت که در بریج های سنتی از روکش برای دندان های مجاور استفاده می شود اما در بریج های مریلند، ضمائم فلزی یا پرسلینی به پشت دندان های مجاور متصل شده و دندان مصنوعی را سر جایش حفظ می کنند.

مانند بریج های سنتی، بریج های مریلند نیز تنها زمانی استفاده می شود که در طرفینِ فضای خالی، دندان های طبیعی وجود داشته باشد.

محافظ ایمپلنت

همانطور که از نام این آن ها مشخص است، بریج های محافظ ایمپلنت، از ایمپلنت به جای روکش یا ضمیمه فلزی استفاده می کنند. معمولا به جای هر دندان طبیعی در طرفین، یک ایمپلنت قرار داده می شود که دندان مصنوعی را سرجای خود نگه دارد. در صورتی که ایمپلنت کردن هر دو دندان طرفین امکان پذیر نباشد، بریج می تواند شامل یک پونتیک بین دو روکش ایمپلنت باشد.

شاید برایتان سوال باشد که ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟ با در نظرگرفتن بهترین شرایط، بریج های محافظ ایمپلنت اغلب دو مرحله ای و نیاز به دو جراحی دارند:

  • یک جراحی برای جاسازی ایمپلنت ها در استخوان فک
  • جراحی دوم برای قراردادن روکش های ایمپلنت

کامل شدن فرآیند ایمپلنت می تواند تا ماه ها طول بکشد.

بریج ها از چه موادی ساخته می شوند؟

بریج ها از فلز، سرامیک (پرسلین) یا ترکیبی از هر دو ساخته می شوند. سرامیک اغلب به آلیاژ فلز متصل می شود. دندانپزشک درباره مواردی که برای شرایط بیمار مناسب تر است صحبت می کند.

شدت درد بریج دندان چقدر است؟

در طی روند بریج کردن، درد خاصی حس نمی کنید زیرا آن قسمت از دهان به طور کامل بیحس شده است. با این حال، بیمار مجبور است چندین ساعت دهان خود را باز نگه دارد و به همین دلیل استخوان فک دچار درد و ناراحتی می شود. اما مصرف دارو های مسکن می تواند این مشکل را حل کند. همچنین می توانید یک کمپرس یخ روی استخوان فکتان قرار دهید.

بهبودی پس از بریج کردن دندان

یکی از بهترین مزایای بریج کردن دندان این است که دوره نقاهت بسیاری کوتاه و جزئی دارد. در حقیقت شما می توانید پس از قرار گرفتن بریج ها درون دهان،طبق روال قبل غذا بخورید. بسیاری از بیماران هیچ مشکلی با عادت کردن به آن ها ندارند، اما در صورتی که احساس هرگونه دردی می کنید، دندانپزشکتان می تواند با تنظیم مجدد بریج آن را بهبود بخشد.

طول عمر بریج ها چقدر است؟

بریج های دندان می توانند از ۵ تا ۱۵ سال دوام آورند. با رعایت بهداشت دهان و دندان و چکاپ های مکرر می توانید عمر آنها را به بیش از ۱۰ سال برسانید.

برچسب ها

نظر بدهید

لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

سوال از دکتر

سوال از دکتر
لطفا هنگام ارسال سوال جدید به این نکات توجه فرمایید.

  • برای دریافت مشاوره دقیق تر بهتر است حضوری مراجعه کنید. شما میتوانید با دریافت نوبت آنلاین سوالات خود را مستقیما از دکتر بپرسید
  • لطفا از صحت اطلاعات تماس خود اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت امکان ارسال پاسخ وجود نخواهد داشت.
  • لطفا دقت فرمایید که آدرس ایمیل www ندارد
  • لطفا تنها سوالات مرتبط را مطرح نمایید.

Maximum file size: 2.1MB