ارتودنسی متحرک چیست؟ (انواع + مزایا + معایب + هزینه)

ارتودنسی متحرک چیست؟ (انواع + مزایا + معایب + هزینه)

samira ghabeli ۵ اسفند ۱۴۰۲
ارتودنسی متحرک چیست؟
()

یکی از روش های ارتودنسی، ارتودنسی متحرک است که در آن همان طور که از نامش مشخص است از تجهیزات و ابزارهای متحرک استفاده می شود. ارتودنسی متحرک دندان کاربردهای محدودی دارد و اغلب به حرکت دادن یک دندان و یا گسترش فضای کام (سقف دهان) محدود می شود به دلیل اینکه بریس های متحرک از دقت پایینی برخوردارند، برای دندان هایی با جابه جایی های پیچیده مناسب نمی باشند. در این نوشتار از وب سایت دکتر کامیار خضری بهترین متخصص ارتودنسی در کرج قصد داریم به صفر تا صد بریس های متحرک بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

نحوه کار ارتودنسی متحرک چگونه است؟

ارتودنسی متحرک باید همیشه در دهان قرار داشته باشند (به مدت ۲۲ ساعت در شبانه روز) و تنها برای انجام ورزش، تمیز کردن، غذا خوردن و مسواک زدن می توان آن از دهان خارج کرد. در ابتدا پس از نصب بریس های متحرک احساس عجیبی پیدا می کنید و این به علت آن است که مقداری از فضای دهان توسط صفحه ی پلاستیکی اشغال شده است اما جای نگرانی نیست زیرا خیلی زود به آنها عادت خواهید کرد. همچنین با قراردادن بریس ها، دهان شما بیش از همیشه بزاق تولید می کند زیرا مغز انسان بریس ها را غذا تلقی کرده و دستور ترشح بزاق را صادر می کند که این حالت ۱ الی ۲ روز ادامه دارد. باید به طور مداوم برای تنظیم و چِک شدن بریس ها به پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که در ناحیه ی زبان، لثه یا لب احساس سوزش یا ناراحتی کردید پزشکتان می تواند با تنظیم مجدد بریس ها حس راحتی بیشتری به شما دهد.

بریس های متحرک ممکن است از صفحه ای اکلیریک با بند های استیل رنگ ثابت و یا سیستم هایی مانند ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف (که صفحاتی بی رنگ هستند) تشکیل شده باشند.

ارتودنسی شفاف

در صورتی که دندانتان تنها کمی به جا به جایی نیاز داشته باشد این بریس ها می توانند آن  را  طی ۳ الی ۶ ماه اصلاح کنند اما در صورتی که از مشکلات جدی تر مانند عقب بودن فک پایین یا جلو بودن فک بالا و فواصل زیاد دندانی رنج می برید، دوره ی درمان ممکن است چندین سال طول بکشد. هدف از انجام این نوع  ارتودنسی، حرکت دندان به جایگاه اصلی خود و گسترش استخوان فک برای حمایت از دندان هاست. این فرآیند بسیار کند صورت می گیرد و علت آن جلوگیری از لق شدن احتمالی دندان و ثبات و ماندگاری آنها می باشد.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

طول مدت درمان با بریس های متحرک چقدر است؟

به طور کلی طول دوره ی درمان با بریس های متحرک از بریس های ارتودنسی ثابت کمتر است. در برخی موارد بریس های ثابت و متحرک به صورت پیوسته برای بیمار به کار می روند. زمان تخمینی استفاده ی هر شخص از بریس ها در همان جلسه ی اول توسط پزشک به وی اطلاع داده می شود.

نکته: پس از برداشتن بریس های ثابت لازم است برای مدتی از ریتینرهای شفاف و پلاستیکی استفاده کنید تا دندان هایتان را سر جای خود نگه دارد.

انواع بریس های متحرک

ریتینر(هاولی)

زمانی که بریس های ثابت برداشته شوند، دندان می تواند به سرعت به جایگاه قبلی بازگردد (بازگشت به حالت نخست). پس از برداشتن بریس های ثابت، دندان باید سر جای جدید خود ثابت شود و لثه و فک نیز محکم نگه داشته شوند و این تنها با استفاده از ریتینرها میسر می شود.

با بالا رفتن سن، استخوان فکِ انسان ها ( کودک و بزرگسال) رشد می کند و دندان ها کج تر از قبل می شوند که این جزوی از روند رشد و تکامل انسان است. همچنین ممکن است این اتفاق در طی ارتودنسی  بیافتد که همین مسئله، لزوم استفاده از ریتینر را ثابت می کند. پس از استفاده ی یک ساله از ریتینر ها، کم کم امکان بازگشت به حالت اولیه کاهش می یابد ولی پزشکان توصیه می کنند که  پس از این دوره هم  به منظور مراقبت و نگهداری از دندان های ارتودنسی شده، لازم است گاهی از این ریتینر ها استفاد شود.

الاینر های شفاف و متحرک

ارتودنسی نامرئی نوعی از الاینرهای شفاف است که می توان به جای بریس های فلزی یا دیمون (خود تنظیم) از آن استفاده کرد. ارتودنسی متحرک نامرئی از الاینرهای شفاف و پلاستیکی تشکیل شده است که برای هر فرد به صورت جداگانه ساخته می شود که شباهت بسیاری با محافظ (گارد) های دهان دارند. این نوع دستگاه ارتودنسی، متحرک بوده و می توان آنها را در هنگام غذا خوردن و  برای تمیز کردنشان از دهان خارج کرد. آنها باید هر دو هفته یکبار تعویض شوند. هر الاینر جدید می تواند تنظیم شدن دندان ها را یک قدم به جلو ببرد.

الاینرهای شفاف نیز می توانند پس از تکمیل شدن روند ارتودنسی به عنوان ریتینر مورد استفاده قرار بگیرد. این الاینرها به نگهداری دندان ها پس از ارتودنسی کمک می کنند و تا زمانی که دندان ها ثابت شده و بی حرکت بمانند، مورد استفاده قرار می گیرند.

اینویزیلاین آقایان

ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است؟

یکی از سوالاتی که به کرات پرسیده می شود این است که “ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است؟” در پاسخ این سوال باید بگوییم که بریس های متحرک اکثر مشکلات و ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی را درمان می کنند. اما این نوع ارتودنسی قادر به درمان ناهنجاری های شدید دندانی نیست.

در صورتی که متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که مشکلات دندانی یا فکی شما شدید است ممکن است ارتودنسی ثابت و حتی ترکیبی از ارتودنسی و جراحی فک که ارتوسرجری گفته می شود را پیشنهاد دهد.

مزایا و معایب این روش ارتودنسی

مزایا

  • نظافت ارتودنسی به دلیل قابلیت تحرک و برداشته شدن آن آسان تر است.
  • آنها قادرند به دلیل پوشش دادن کام، در جهت عمودی و افقی فشار بیشتری وارد کنند.
  • قادرند عقب یا جلو بودن فک را در کودکان در حال رشد اصلاح کنند.
  • می تواند فشار را بین دندان ها پخش کند.

معایب

  • دستگاه ارتودنسی ممکن است از دهان بیافتد.
  • در صحبت کردن فرد تاثیر می گذارند.
  • ساختن این ارتودنسی ها باید توسط کارشناس مربوطه انجام شود.
  • کشش ماهیچه های دهان دشوار است.
  • آنها برای درمان کجی چند دندان مناسب نیستند.
  • تحمل بریس های متحرک بر روی دندان های پایین دشوار است.

نحوه نگهداری از بریس های متحرک

  • باید از چگونگی برداشتن و گذاشتن صحیح این بریس های ارتودنسی اطمینان حاصل کنید.
  • بریس ها باید به نحوی که پزشک توصیه کرده تنظیم شوند تا از پیشرفت درمان خود مطمئن شوید.
  • احساس درد و آزردگی در روز های اولیه کاملا طبیعی بوده و ممکن است ثابت شدن و عادت کردن به آنها تا چندین هفته طول بکشد.
  • بریس ها باید طبق گفته ارتودنتیست همیشه در دهان باشند و تنها برای تمیز کردن و یا شرکت در ورزش های گروهی از دهان خارج شوند. بریس های متحرک باید به محض خارج شدن از دهان درون جعبه ی مخصوص خود قرار بگیرند تا گم نشده و آسیب نبینند.
  • بریس ها باید حداقل دو بار در روز تمیز شوند و می توان با استفاده از مسواکی نرم و خمیر دندان مناسب تمام جرم ها را از بین برد.( در هنگام تمیز کردن بریس ها، سینک را با آب سرد پر کنید تا درصورتی که از دستتان افتاد آسیبی نبیند). همچنین می توانید برای ضد عفونی کردن آنها، هر دو روز یکبار از قرص های تمیزکننده ی ارتودنسی استفاد کنید. پس از جویدن این قرص ها، دندان ها باید بار دیگر مسواک شوند تا همه ی جرم ها و تجمعات پلاک دهان از بین برود و سپس دهان شویه انجام شود.
  • از بازی کردن و عقب جلو دادن بریس ها خودداری کرده زیرا باعث لق شدن بریس ها می شود و به مرور زمان و با طولانی شدن طول درمان ممکن است شکسته شوند.

قیمت ارتودنسی متحرک چقدر است؟

هزینه ارتودنسی متحرک با توجه به میزان مشکلات دندانی، تعداد پلاک های مورد استفاده، تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی و … متفاوت است. برای اطلاع از هزینه ارتودنسی با بریس های متحرک باید به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید تا پس از معاینه قیمت دقیق را به شما اعلام کنند. شایان ذکر است که هزینه ارتودنسی متحرک تک فک کمتر از قیمت ارتودنسی هر دو فک است.

سوالات متداول

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت؟

نمی توانیم بگوییم ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت، چرا که هر کدام مزایا و معایب مختص خود را دارند و هر کدام برای نوعی ناهنجاری دندانی طراحی شده اند.

طول درمان ارتودنسی متحرک چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی با بریس های متحرک به فاکتورهای مختلفی مثل نوع و شدت ناهنجاری، میزان شلوغی و به هم ریختگی دندان ها و … بستگی دارد. طول درمان ارتودنسی متحرک توسط متخصص ارتودنسی تشخیص داده می شود. اما به طور متوسط طول درمان با بریس های متحرک بین ۱ الی ۱.۵ سال است.

ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است؟

ارتودنسی با بریس های متحرک برای اصلاح ناهنجاری های و نامرتبی های جزئی تا متوسط دندانی مناسب است و در صورت شدید بودن ناهنجاری های تنها با روش های ارتودنسی ثابت قابل درمان هستند.

قیمت ارتودنسی متحرک ۱۴۰۲ چقدر است؟

قیمت ارتودنسی متحرک ۱۴۰۲ برای هر فک از ۱۱ میلیون تومان است.

بهترین سن ارتودنسی متحرک برای کودکان چه سنی است؟

بهترین سن برای شروع این درمان، سنی است که کودک دندان های شیری خود را دارد اما تعدادی دندان اصلی هم به دندان های شیری اضافه شده است که این سن حدود ۷ الی ۱۰ سالگی است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.