هر آنچه که باید درباره ارتودنسی کودکان بدانید

هر آنچه که باید درباره ارتودنسی کودکان بدانید

samira ghabeli ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
ارتودنسی کودکان
()

در حالی که برخی از علائم ممکن است به سادگی نشان دهد کودک شما نیاز به ارتودنسی دارد اما برخی علائم دیگر هستند که تنها توسط متخصص ارتودنسی قابل تشخیص هستند. زیرا ممکن است جزئی باشند. اما همین مسائل و نشانه های جزئی در آینده به مشکلات به مراتب شدیدتری تبدیل می شوند که درمان آن ها بسیار دشوار خواهد بود. این مقاله را بخوانید تا با علائم واضع و جزئی که نشان می دهد دلبند شما نیاز به ارتودنسی کودکان دارد آشنا شوید و در اولین فرصت بتوانید مداخله دندانپزشکی را آغاز کنید.

۵ علامتی که نشان میدهد کودک شما به ارتودنسی نیاز دارد

اگر مدام از خود می پرسید که آیا فرزند شما ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد یا خیر حتما ادامه این مقاله را بخوانید. ما ۵ نشانه و علامت اصلی که مستلزم مداخله ارتودنسی کودکان هستند را توضیح داده ایم. این ۵ علامت عبارتند از:

۱. دندان های کودک شما کج است

ساده ترین علامتی که نشان میدهد کودک نیاز به درمان ارتودنسی دارد کج بودن دندان ها است. این مساله درست در زمانی که دندان های دائمی در حال جوانه زدن و در آمدن هستند قابل تشخیص است. به محض مشاهده اولین دندان دائمی کج در کودک خود حتما به یک متخصص ارتودنسی کودکان خوب مراجعه کنید. زیرا عدم مداخله اولیه و به موقع ارتودنسی باعث می شود سایر دندان ها نیز کج شوند و بعدها نیاز به صرف زمان و هزینه ارتودنسی بیشتری باشد.

۲. کودک شما جلوزدگی فک بالا دارد

به جلوزدگی فک بالا یا جلو بودن آن در اصطلاح دندانپزشکی “اوربایت” گفته میشود. وجود این مشکل نشان دهنده این است که کودک شما به مداخله ارتودنسی دندان نیاز دارد. این مشکل اگر در دوران کودکی تشخیص داده و به موقع درمان شود، میتواند احتمال نیاز به جراحی فک در آینده را کاهش دهد. متخصصان اغلب برای کودکانی که مشکل اوربایت دارند درمان دو مرحله ای ارتودنسی را در نظر میگیرند.

ارتودنسی دندان کودکان

۳.اگر کودک شما اختلال گفتاری دارد

لیسپ (lisp) یا مشکل در تکلم گاهی اوقات می تواند به دلیل نامرتب بودن فک یا کج شدن دندان ها باشد. اغلب اوقات پیش از آنکه کودک را برای گفتار درمانی به نزد یک متخصص ببرید، میتوانید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی کودکان می تواند دهان،  دندان و فک کودک شما را ارزیابی کند. چنانچه با کمک درمان های ارتودنسی، مشکل گفتار فرزند شما قابل حل باشد، روند درمان برای روان ساختن گفتار کودک آغاز خواهد شد.

۴. در صورتی که کودکتان در خواب خروپف می کند

خروپف کردن آن هم به صورت گاه و بیگاه میتواند در بین همه انسان ها مشترک باشد. اما اگر شخصی برای یک مدت طولانی یا (همیشه) در خواب خروپف کند مشکلی در سیستم تنفسش اخلال ایجاد کرده است. در اغلب موارد این مشکل آپنه خواب است. به این شکل که تنفس شخص به صورت مکرر و برای مدت کوتاهی در طول خواب متوقف می شود و به کررات از خواب بیدار می شود.

اگر کودک شما تمام مدت خوابش را خرخر می کند یا دچار آپنه خواب است، ممکن است این مشکل به دلیل کوچک بودن فک با عدم هماهنگی فک هایش با هم باشد. از درمان ارتودنسی اغلب برای درمان موفقیت آمیز بسیاری از موارد آپنه خواب در کودکان استفاده می شود.

۵. اگر دندان ها شیری آن ها زودتر از موعد بی‌افتند

اولین دندان هایی که در دهان انسان رویش و رشد می کنند  دندان های دائمی هستند. ابتدا این دندان ها رشد می کنند و بعد از آن ها کم کم دندان های دائمی از فک درآمده و با وارد کردن فشار به دندان های شیری، جای آن ها را می گیرند.

اگر تعدادی از این دندان ها به هر دلیلی زودتر از حد موعد دچار ریزش شوند بهتر است که کودک خود را به مطب یک متخصص ارتودنسی ببرید. در غیر این صورت، با بزرگ شدن کودک دندان ها جابجا می شوند و به سوی جای خالی دندان های از دست رفته حرکت می کنند. این یعنی کج شدن دندان ها و کج در آمدن سایر دندان های دائمی. برای جلوگیری از این مشکل متخصصان ارتودنسی از فضا نگهدار ارتودنسی استفاده می کنند. به این شکل که این ابزارها را در محل دندان های از دست رفته می گذارند تا دندان دائمی در بیاید.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

بهترین راه برای تشخیص اینکه کودک به ارتودنسی نیاز دارد (یا نه) مراجعه به متخصص ارتودنسی است

هرچند که توجه به ۵ نکته و نشانه بالا می تواند تا حد زیادی به شما میکند تا مشکل ارتودنسی کودک خود را شناسایی کنید، اما در نهایت تنها با مراجعه به یک متخصص ارتودنسی خوب است که میتوان به طور دقیق مشکل کودک را شناسایی کرده و درباره درمان ارتودنسی کودکان تصمیم گیری کرد.

اگر فکر می کنید که کودک شما علائم نامبرده را دارد میتوانید به مطب دکتر امیرکامیار خضری متخصص ارتودنسی در کرج و تهران مراجعه کنید و با امکانات تشخیصی و درمانی تخصصی هرگونه مشکل ارتودنسی کودک خود را شناسایی کرده و در صورت تمایل روند درمان را آغاز کنید. برای دریافت نوبت آنلاین میتوانید روی لینک کلیک کنید.

مزایای ارتودنسی در سنین کودکی چیست؟

  • ارتودنسی در هر سنی منجر به منظم شدن دندان ها و تسهیل بهداشت دهان و دندان می شود. زیرا در صورت مرتب نبودن دندان ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ممکن است سخت باشد و همین موضوع باعث پوسیدگی دندان ها می شود.
  • همان طور که گفتیم یکی از علائمی که نشان می دهد فرزند شما نیاز به درمان ارتودنسی کودکان دارد این است که ممکن است تکلم وی با مشکل مواجه شود که در صورت طی کردن طول درمان ارتودنسی تکلم و جویدن کودکتان به راحتی و به خوبی انجام می شود.
  • صاف و یکدست شدن دندان ها تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس فرزندان شما دارد.
  • در صورتی که ارتودنسی در سنین کمتر انجام شود طول درمان بسیار کوتاه تر خواهد بود؛ زیرا در این سنین ساختار دهان و دندان در حال رشد هستند و انعطاف پذیری بیشتری دارند.
  • به دلیل کوتاه بودن طول درمان ارتودنسی در سنین پایین، هزینه ارتودنسی کودکان بسیار کمتر از هزینه ارتودنسی در سنین بزرگسالی است.
عکس ارتودنسی متحرک و ثابت در دست یک دختربچه

چرا انجام ارتودنسی کودکان در سنین پایین تر بهتر است؟

کودکان شما می توانند از زمان بزرگسالی تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند، اما در بسیاری از موارد، در سنین پایین تر که کودک هنوز در حال رشد است، معالجه مشکلات ارتودنسی و انجام حرکات پیچیده آسان تر است. ما به طور کلی توصیه می کنیم که فرزندتان را برای اولین بار در حدود ۸ سالگی نزد یک متخصص ارتودنسی ببرید، این اقدام باعث می شود تا ارتودنتیست رشد دندان ها و فک های کودکتان را ارزیابی کند و از همان ابتدا وجود یا عدم وجود مشکلات احتمالی به شما اطلاع دهد.

سوالات متداول ارتودنسی کودکان

آیا درمان ارتودنسی دندان کودکان مشکلات تنفسی آنها را برطرف می کند؟

بله در اکثر مواقع مشکلات تنفسی کودکان مانند آپنه خواب که به دلیل ناهنجاری های دندانی و فکی است که با درمان ارتودنسی برطرف می شود.

آیا درمان انحراف فک کودکان بدون جراحی و تنها با ارتودنسی امکان پذیر است؟

بله در صورتی که در انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی دقت داشته باشید امکان درمان انحرافات فک با ارتودنسی بدون نیاز به جراحی در سنین کودکی امکان پذیر است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.