تحلیل ریشه دندان

۱۵ مهر ۱۳۹۷ مقالات

همه ی ما دوست داریم که دندان هایمان یک عمر دوام بیاورند اما بسیاری از ما می دانیم که همیشه این اتفاق نمی افتد. یکی از مشکلاتی که می تواند عمر دندان هایمان را کم کند، تحلیل رفتن ریشه دندان است.

تحلیل ریشه به ندرت اتفاق می افتد و در کودکان شایع تر است. زمانی که کودک برای ایجاد فضا برای درآمدن دندان اصلی، ریشه دندان شیری را از بین می برد، سلول های بدن به تحلیل ساختار ریشه پس از رشد دندان اصلی می پردازند. تحلیل ریشه در بزرگسالان بیشتر به علت درمان ارتودنسی رخ می دهد.

علل تحلیل ریشه دندان

علت کوتاه شدن یا تحلیل ریشه ها تغییرات بیولوژیکی است. البته این علت نمی تواند نقش ارتودنسی را در تحلیل ریشه نقض کند. در واقع تحلیل ریشه از عوارض درمان ارتودنسی محسوب می شود.

در طول ارتودنسی، ریشه هایی که شکل های غیر معمولی دارند، بیشتر مستعد کوتاه شدن هستند و ریشه های سالم، پیپت (pipette) شکل یا انحراف دار نیز بیشتر مستعد تحلیل رفتن نوک ریشه می باشند.

همچنین کوتاه شدن ریشه می تواند با سابقه ارتودنسی فرد مرتبط باشد. علاوه بر این، شرایط پزشکی دیگری مانند عدم تعادل متابولیسم کلسیم فسفات و بیماری متاستاتیک می توانند باعث کوتاه شدن ریشه شوند. به عنوان مثال، استئوسارکوما بیماری است که می تواند به پوسیدگی دندان، متاستاز پیدا کند.

تشخیص ریشه هایی که به طور طبیعی کوتاه هستند از ریشه های کوتاه شده بسیار اهمیت دارد زیرا در برخی موارد عکس های رادیوگرافی آنها بسیار شبیه به هم می باشند.

در ابتدا، ممکن است علت شکل نگرفتن ریشه ای با طول طبیعی، تفاوت های ژنتیکی، شرایط پزشکی و سندروم ها به نظر برسد.

در نهایت می توان گفت علل مختلفی می تواند موجب کوتاه شدن ریشه دندان ها شود. یکی از دلایل شایع آن، تحلیل ریشه ناشی از درآمدن دندان مجاور می باشد و به عنوان مثال، ممکن است دندان های نیش باعث تحلیل ریشه دندان های پیشین جانبی شوند. ضربه و التهاب ناشی از آن نیز می تواند باعث تحلیل و کوتاه شدن ریشه شود.

عوارض

بر اساس مقاله ای در ژورنال دندانپزشکی اروپا، حل مشکلات ارتودنسی اغلب موجب تحلیل جزئی ریشه در دندان های اصلی می شود. هنگامی که بریس ها درون دهان قرار می گیرند، به دندان ها فشار وارد کرده و آنها را مجبور به حرکت می کنند. به همین دلیل استخوان فک برای تطبیق دادن خود با حرکت دندان مجبور به تغییر شکل خواهد بود. اگر این تغییرات به سرعت انجام شوند، ممکن است دندان یا استخوان مجبور به تحلیل ریشه ها شوند.

طبق تحقیقات و مقالات دندانپزشکی، تحلیل شدید ریشه های دندان های اصلی، می تواند خطر لق شدن یا افتادن آنها را افزایش دهد.

درمان

از آنجایی که علت اصلی تحلیل ریشه اغلب ناشناخته باقی می ماند، بهترین روش برای درمان تحلیل ریشه، پیشگیری از آن است. طبق تحقیقات انجام شده در زمینه دندانپزشکی، متخصصین ارتودنسی باید قبل از شروع درمان، از دهان و دندان بیمار عکس های رادیوگرافی تهیه کنند. در صورتی که ریشه ی دندان ها بسیار کوتاه باشد، متخصص ارتودنسی باید به فکر درمانی جایگزین باشد. با اینکه تحلیل شدید ریشه به ندرت اتفاق می افتد؛ اما مراجعه مداوم به دندانپزشک برای چکاپ دندان ها و تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی، بسیار ضروری است.

به خاطر داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان که شامل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دوبار در روز می باشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین استفاده از دهان شویه های فلورایدی می تواند راه موثری برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان باشد.

تعداد 1

مهسا

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

سلام من دندون نیش پنهان در فک پایین داشتم و ارتودنسی کردم واسه حرکت دندون نیشم... اما متاسفانه بعد از اولین دفعه ای که بریس روی دندونام کار گذاشته شد به دلیل کرونا نتونستم مراجعه کنم و الان 5 ماه از اخرین مراجعم به دکتر میگذره و حس میکنم دندون یک من که دندون نیش پنهانم هم پشت اونه لق شده در این شرایط من به دکترم هم دسترسی ندارم چیکار باید کرد